Scheidsrechters

Uitgangspunten scheidsrechters voor de teams

1. De teams die competitie spelen bij de senioren worden door Avior verplicht ten minste twee scheidsrechters te leveren voor het fluiten van wedstrijden op het niveau waarop het team zelf speelt (of hoger).

2. Spelers bij de A-jeugd worden ook verplicht het spelregelbewijs te halen.

3. Spelers uit teams die derde klasse of lager spelen, kunnen zelf een spelregelbewijs halen op VolleybalMasterz.nl. (zie instructie onderaan).

4. Indien je graag begeleid wilt worden bij een eerste wedstrijd, verwachten we van het team dat zij dit zelf kunnen. In de meeste teams zitten ervaren scheidsrechters. Als dit niet zo is, dient de scheidsrechter zelf contact op te nemen met scheidsrechters@vv-avior.nl. Wij proberen dan iemand te laten komen om te begeleiden.

5. Een team wordt aangewezen om een wedstrijd te fluiten. De verantwoordelijkheid ligt dus bij (de aanvoerder van) het team dat een wedstrijd gefloten wordt.

Opleidingen voor scheidsrechters

A. Spelregelbewijs (t/m 3e klasse) – code V6 · Ga naar https://www.volleybalmasterz.nl/

· Log in via jouw volleybal.nl account. Als je die nog niet hebt, zul je die eerst moeten aanmaken.

· De site bevat veel uitleg over spelregels en je kunt zo veel oefenen als je wilt.

· Je kunt tijdens het maken van de toets ook het spelregelboekje (als PDF op de site) er bij pakken en spelregels opzoeken! Vooraf bekijken is beter.

· Heb je het spelregelbewijs gehaald dan kun je ook meedoen met een vaardigheidstraining. Geef je zelf (of het hele team) op door een e-mail te sturen naar: scheidsrechters@vv-avior.nl

· Wacht op een uitnodiging of organiseer zelf een oefenwedstrijd waar de vaardigheidstraining gegeven kan worden.

· De vaardigheidstraining houdt het volgende in:

1. Een half uur voor het inspelen starten we met een introductie.

2. Warming up + inslaan.

3. Je fluit (een deel van) de wedstrijd en krijgt directe feedback. Aan een vaardigheidstraining kunnen maximaal 6 mensen mee doen.

4. Na de training een korte afsluiting met het tekenen van de presentielijst.

5. Wil je meer begeleiding (bijv. tijdens de 1e wedstrijd) dan kun je dat direct aanvragen.

• Scheidsrechter die interesse hebben om hoger te fluiten kunnen contact met ons opnemen via: scheidsrechters@vv-avior.nl
  • Je fluit in de regio waarbij je zelf kunt aangeven hoeveel en binnen welke afstand. Je hebt ook de keuze om alleen in eigen hal te gaan fluiten.

· Elk team dat zelf speelt in de regio of hoger dient minimaal 2 scheidsrechter te hebben die als 2e scheidsrechter in de promotieklasse mogen fluiten.

· Hiervoor moet deze scheidsrechter een code R1-R3 hebben of de Module 2e scheidsrechter te hebben gedaan. Meer info via: scheidsrechters@vv-avior.nl